Werkgeversverklaring

Wat is een werkgeversverklaring? Waarom heb je een werkgeversverklaring nodig? En hoe krijg je dan een werkgeversverklaring? Wij zochten het voor je uit!


Wat is een werkgeversverklaring?

Met een werkgeversverklaring legt de werkgever een verklaring af over de status van jouw arbeidsovereenkomst. In de werkgeversverklaring wordt onder andere jouw huidige salaris opgenomen, hoe lang je al in dienst bent, wat je huidige functie is. Heb je nog een proeftijd? Dan wordt deze ook beschreven. Andere zaken die je aantreft zijn: vakantiegeld, een eventuele (vaste) bonus, dertiende maand, onregelmatigheidstoeslag, provisie en overwerk.


Vaak wordt ook een recente loonstrook vereist door een hypotheekverstrekker. De inkomens op de werkgeversverklaring en de bijgevoegde loonstrook moeten dan uiteraard overeenkomen.

Waarom heb je een werkgeversverklaring nodig?

Als een hypotheekverstrekker jou geld leent voor de aankoop van een woning (hypotheek), dan loopt ze een risico dat je de lening niet terug kunt betalen. Om dit risico in te schatten en zo klein mogelijk te maken, wil de hypotheekverstrekker zoveel mogelijk (relevante) informatie van je weten. Een belangrijk aspect is daarbij de huidige bron van inkomen, vaak salaris. Voor de meeste mensen is hun salaris de belangrijkste inkomstenbron waarmee de hypotheek betaald kan worden. Het is daarom erg belangrijk dat de hypotheekverstrekker jouw huidige salaris weet en kan controleren of het salaris dat jij opgeeft ook correct is. Hiervoor vraagt de hypotheekverstrekker een werkgeversverklaring op van jou, zodat hij jouw gegevens kan checken doordat ze door jouw werkgever zijn ingevuld.

En hoe krijg je dan een werkgeversverklaring?

Een werkgeversverklaring moet altijd aangevraagd worden bij je huidige werkgever en alleen hij kan deze verklaring invullen. Over het algemeen dien je deze aan te vragen bij afdeling personeelszaken/HR. Zij zullen je aanvraag dan in behandeling nemen en zorgen dat de werkgeversverklaring er komt. Houdt er rekening mee dat het bij sommige bedrijven even kan duren voordat de werkgeversverklaring er is. De werkgeversverklaring is een belangrijk document in het aanvraagproces van een hypotheek. Dit document zal dan ook zeer nauwkeurig worden gecontroleerd. Zorg er daarom voor dat je werkgever de verklaring correct invult: de verklaring mag slechts door één persoon worden ingevuld en moet bovendien zijn ingevuld met dezelfde kleur inkt. Daarnaast is het verstandig om te controleren of je werkgever alle informatie (zoals KvK nummer) correct heeft ingevuld. Tot slot moet het document zijn voorzien van een geldige stempel van jouw werkgever.

Wat is het verschil tussen een werkgeversverklaring en intentieverklaring?

Ben je nog niet in vaste dienst, dus heb je geen onbepaalde tijd contract, dan kan de hypotheekverstrekker een intentieverklaring van je vragen. Dit is een onderdeel van de werkgeversverklaring, maar niet hetzelfde. Met een intentieverklaring geeft jouw werkgever aan dat, alhoewel je nog geen vast contract hebt, je waarschijnlijk wel een onbepaalde tijd contract zult krijgen. De gegeven verklaring van de werkgever is geldig onder de voorwaarden dat jouw prestaties gelijk blijven en dat de bedrijfsomstandigheden gelijk blijven. Aan de intentieverklaring kun je zelf geen rechten ontlenen, je kunt er dus niet mee eisen dat je ook daadwerkelijk een vast contract krijgt.

Werkgeversverklaring